Skip to main content

Etter litt om og men, traff gutta i klatrelaget hverandre på Turtagrø i femtiden den 26. august. Anders og Håkon Martin kom fra Sogndal og hadde linket opp med Oddvar på veien til Turtagrø. Alexander kom fra Otta. Etter en fordeling og ompakking av utstyret satte vi oss på hotellet og tok en øl, mens vi diskuterte rutevalget, Heftyes renne. Etter ca en times prat og organisering satte vi kursen sydover, retning Tindeklubbhytta.

På vei opp i dalen. Storen kan skimtes i bakgrunnen.

Leirplassen vår ble etablert mellom Tindeklubbhytta og Heimste Skarstølsvatn. Etter at vi hadde fått i oss litt mat og gjort pakningene klare for morgendagen, slappet vi av med litt mer øl før vi gikk til køys. Vekkerklokkene ble satt på kl 04.00..

En behagelig klatreøl nytes før vi kryper inn i posene.

Toppdag

Ikke alle hadde fått sove godt denne natten. Noen fordi de sov utenfor teltet (Anders) og andre fordi de var så spente på toppdagen. Vi stod opp etter skjema og var på vei mot hytta på Bandet klokken 04.30.

Etter litt knotete veivalg, vi valgte å gå litt for høyt opp langs venstre side av dalen og gikk dermed vekk fra stien, kom vi til slutt frem til Bandet. Her møtte vi igjen to klatrere vi hadde truffet dagen før som vi nå tok følge med oppover.

På vei opp mot hytta på Bandet tidlig om morgenen.

Det var bratt stigning fra Bandet og oppover, men vi sikret oss ikke før vi var på Hjørnet. Etter at Hjørnet var passert, noe som var luftig nok for mange av oss, klatret vi opp Heyftes renne og videre opp til fortoppen. Her tok vi en rast før vi gikk mot toppen, ca 20 meter høyere oppe. Totalt brukte vi tre taulengder på turen.

Anders skuer ut over Midtmaradalen.

Oddvar underveis fra 1. standplass.

Endelig på toppen!

Gruppen er ikke helt samkjørt enda, mtp rutiner ol., slik at dette medførte at vi nok brukte litt lenger tid enn nødvendig på turen. Flere av deltagerne hadde høy læringskurve underveis på turen; da spesielt for Oddvar som tok sin aller første rapell noe sinne ned fra Storen (45m!).

Etter å ha rapellert ned til Hjørnet gikk vi nedover. Vi foretok en ny rapell over et område med sva og fortsatte videre retning hytta på Bandet. Slitne etter en lang dag kom laget ned til leiren ved Tindelubbhytta rundt kl 22.30.

Etter en matbit pakket vi sammen leieren og gikk tilbake til Turtagrø. Vi var nede ca kl 01.00, og rakk to halvlitere hver på hotellet før sjenkestenging kl 01.30.Feiringaen av vel overstått fortsatte deretter i teltet med cava ut i de sene nattetimer.

Alle kan underskrive på at de var ganske såre og støle dagen derpå, men óg at det hadde vært en helt fantastisk tur.