Skip to main content

Haute Route fra Chamonix til Zermatt er en ekte Alpeklassiker og nå var vi så heldige å bli invitert med på en forsmak av turen. Planen var å starte i Chamonix og deretter gå de to-tre første etappene av den opprinnelige Haute Route.

Under innflygningen til Genève kunne vi mot sydøst skimte alpine hvitkledde topper, og i litt over én time med bil senere befant vi oss midt i smørøyet. I Chamonix. Etter å ha innlosjert oss på Hotel Croix-Blanche, kom vår guide Nils innom og informere oss om planene for de kommende dagene. Vi hadde mye å glede oss til og værutsiktene var for det meste bra. Planen var i løpet av tre turdager å ta oss fra Col des Grand Montets til Argentiére-hytta, videre til Trient-hytta og derfra ned til Champex.

Mektig – Innflyvingen til Geneve.

Chamonix – Midt i en skibums paradis.

Første turdag

Vi startet den første turdagen i Grands Montets i strålende solskinn og knallblå himmel. Herfra tok vi gondol helt opp til Col des Grands Montets og vi befant oss plutselig på 3295 meter. Fra toppstasjonen har man god utsikt over Chamonix-dalen og toppene rundt, deriblant Mont Blanc.

Col des Grands Montes – Gruppen gjør seg klar, Mont Blanc midt i bildet.

Crevasses – Se opp for bresprekker!

Ferden videre gikk på bre. Vi spente på oss skiene og satte kursen ned Glacier Rognons og videre mot Glacier d’Argentière, en nedkjøring på omlag 700 høydemeter. Vel nede på breen er man omgitt av topper som Les Droites (4000m) og Aguille Verte (4122m) – et fantastisk skue. Vi tok på feller og fortsatte videre inn i dalen. Normalt bruker man ikke mer enn ett par timer til hytta fra toppstasjonen, men i og med den første dagen var ment som en oppvarmingsdag, tok vi oss tid til en lang lunsj midtveis.

Fantastisk dag – Gruppen på vei opp Glacier d’Argentière – Argentière-hytta kan skimtes bak til venstre.

Lunsj – Det er vel så viktig å nyte.

Refuge d’Argentière – Vel fremme på hytta fikk vi både tørket klær og slikket litt sol.

Refuge d’Argentiére ligger på 2771 meter og har sengeplasser til rundt 90 stykker fordelt på flere fellesrom. Her tilbragte vi den første natten. En kort beskrivelse av ruten følger under.

Andre turdag

Kvelden før hadde Nils informert oss om at det var et væromslag i vente og dette fikk også konsekvenser for vårt videre rutevalg. Del to av den klassiske Haute Route, som var den egentlige planen for dag to, går fra Refuge d’Argentière til Cabane du Trient. For å unngå en kjedelig nedkjøring fra Trient på grunn av mulig dårlig vær den påfølgende dagen, skulle vi følge den opprinnelige ruten ut på breen Glacier du Tour, bryte av mot enten Aiguille du Tour eller Tête Blanche, for deretter å sette kursen ned mot Le Tour i Chamonix-dalen.

Alternativ 2 – Nils viser vei opp fra breen mot Col du Passon.

Fra Argentière-hytta har man hovedsakelig to alternativer for å komme seg til Trient-hytta: via Col du Chardonnet eller Col du Passon. Vi (Nils) valgte det siste og startet dagen med å skli på skiene ned til omlag 2355 meter før vi tok på feller. Herfra fortsatte vi opp en kort, men bratt morene før vi kom oss opp til bunn av snørenna som ledet til Col du Passon. Her ble ski med feller byttet ut med stegjern og breøks før vi gikk videre opp den 50-60 graders bratte renna til 3028 meter. Solen hadde akkurat nådd oss da vi startet i renna og som noen så fint sa det opplevde vi ekte Rivieratemperaturer på vei opp.

50-60 grader – En halvbratt renne må forseres for å nå Col du Passon.

Ikke alene – En annen gruppe like foran oss nærmer seg bunn av renna.

Ski på sekk og stegjern på fot.

Col du Passon – Gruppen gjør seg klar til en fin nedkjøring mot Glacier du Tour.

Fra Col du Passon stod vi på ski ned til Glacier du Tour og fulgte ruten til Trient-hytta over breen til omlag 3080 meter, før vi brøt av og satte kursen mot Tête Blanche (3421m).

Fortsatt på ruten – Vi fulgte den opprinnelige ruten et godt stykke på Glacier du Tour før vi brøt av. Høyest i bakgrunnen er Aguille du Tour, 3540 meter.

En annen gruppe på vei mot skaret Col Supérieur du Tour.

Vi satte fra oss skiene og gikk de siste høydemeterne opp til toppen til fots. Fra toppen så vi over mot Plateau du Trient og vårt egentlige mål, Cabane du Trient.

Blikk utover Glacier du Tour. Aiguille du Chardonnet, 3824 meter, til venstre i bildet.

Astrid gjør seg klar for å kjøre ned den siste delen mot Le Tour.

Etter en obligatorisk topp-selfie og noen historier om de omkringliggende toppene fra Nils, satte vi kursen ned igjen. Vi hadde nå over 1900 høydemeter nedkjøring ned til Le Tour, noe de fleste etterhvert fikk kjenne i beina. En oppsummering av dagen finner du under.

Tredje turdag

Vi våknet opp til skyer i Chamonix den tredje turdagen. Siden det var spådd dårlig sikt og nedbør i fjellet hadde Nils valgt å få oss ned fra fjellet én dag tidligere. Men dette betydde ikke at det ikke skulle bli en tur denne dagen også. Riktignok ikke en del av Haute Route, men det gjorde ingenting.

Valget falt på området Aiguille Rouges og vi startet dagen med å ta buss til Les Tines og derfra gondol og heis opp til foten av Aiguille de la Floria. Her tok vi på feller og gikk opp i skaret øst for toppen opp til 2715 meter. Et snøvær kom inn i det vi startet oppstigningen og etter hvert var sikten redusert betraktelig. Vel oppe slapp vi oss noen høydemeter ned før vi traverserte rundt og opp på sadelen på 2450 meter mellom Pointe Alphonse og Aiguille de Bérard. Vi hadde nå en nedkjøring på 1100 høydemeter foran oss før vi til slutt endte opp i Le Buet.

Bratt start – På vei opp i skaret etter toppheisen.

Tåke og regn – Dårlig sikt i fjellet den siste dagen.

Kl 11:47 – Klare for nedkjøring. Toget fra Le Buet gikk 12:42.

Haute Route noe for meg?

Definitivt! Men sørg for at du har en god grunnform, noe erfaring fra høyfjellet vinterstid og vet hvordan du tåler tynn luft, samt at du holder ut med en halvtung sekk opp og ned i upreparerte løyper over flere dager..

Tusen takk for hyggelig turselskap, topp guide og en fantastisk tur. Også en stor takk til Oslo Sportslager og Fjellguide.no som gjorde denne turen mulig. For mer informasjon om Haute Route anbefales det å gå til anskaffelse av boken Haute Route – på ski gjennom Alpene skrevet av Bjørn Lystskjold, eventuelt sjekke ut siden til Fjellguide.no.

En glad gjeng – Tilbake i Chamonix etter tre flotte dager i fjellet.