Skip to main content

Dag fem hadde vært over all forventning. Dessverre var ikke været helt på vår side på dag seks, men tur skulle det uansett bli.

På vei til Klatrekaféen den femte dagen, Presten i bakgrunnen.

DAG 6

Etter å ha ventet på bedre vær i teltet ble det konkludert at klatring ble utelatt for denne gang. Vi satte derfor kursen mot Glomtinden, en relativt enkel topp, men et godt utsiktspunkt. I liket med Hoven kan man også her vurdere å bære med seg en sykkel nesten helt til topps. Turen var unnagjort på under to timer opp og ned, og resten av dagen ble derfor tilbrakt sammen med gamle kjente på brygga i Kabelvåg.

På toppen av Glomtinden.

DAG 7

Man kan ikke reise til Lofoten uten å benytte seg av en klassisk turistfelle minst én gang. Vår felle denne dagen var RIB-tur. Vi fikk se mange spennende severdigheter i Svolvær og omegns skjærgård, deriblant Trollfjorden, Skrova fyr, et sted som ble kalt Lofotens riviera og mange andre fine steder – for ikke å glemme havørn. Masse havørn. Og mating av den. Montro om den noen gang klarer å finne mat på egenhånd – RIB-turene går minst to ganger daglig..

På RIB-safari i Svolvær og omegns skjærgård.

Gøy hadde vi det uansett og en slik båttur kan virkelig anbefales. Bare husk å legge merke til en ung slapp kar bak disken (ingen av båtførerne) som trøtt og motvillig selger plasser til disse turene. En attraksjon i seg selv spør du meg.

Havørn, stappmett.

Senere på kvelden dukket Håkon Martin og Liss opp, og etter å ha fylt den resterende plassen i bilen med øl og grillmat, dro vi sammen inn mot Sydalen for å finne oss en egnet camp. Camp ble etablert og vi satte deretter kursen mot nærliggende Kleppstadheia for å gjøre oss fortjent til kveldens grillfest.

Og som alltid – når grillen er varm dukker de lokale heltene opp: Roar og Kenneth med nesten-lokale Ingvild. Det kunne ikke bli en dårlig kveld.

En fin gjeng samlet for grillfest i Sydalen!

DAG 8 & 9

Dagene ble for det meste tilbragt i Henningsvær eller Sydalen, men vi fikk også tid til en tur til sjøs da Kenneth inviterte oss ut på fiske. Det ble dessverre ingen stor fangst – på grunn av «svart hav»- ihvertfall ingen fangst som ble godtatt av nordlendingene. Litt grilling og kveldsbesøk til Henningsvær på kvelden.

Gutta krutt på Klatrekaféen.

DAG 10

Været hadde ikke vært på vårt lag den siste tiden, men i et håp om at det skulle bli bedre, hadde vi bestemt oss for ikke å reise hjem denne dagen.

Klatring var det beste alternativet i dag – dette til tross for et usikkert værvarsel. I og med at Lotte kun et par dager i forveien hadde satt sine første kammer og nøtter, besluttet vi at det beste var å gå for en enkelt rute. Valget falt på The Rock and Roll Ridge i Rørvika. I løpet av klatringen opplevde vi alt fra solskinn til regn, men stort sett oppholdsvær. Vi kom ned fra fjellet akkurat litt for sent til å rekke siste matservering i Henningsvær, men ølen holdt sulten i sjakk til en pose med turmat ble inntatt senere på kvelden.

Lotte på vei opp The Rock and Roll Ridge (3) i Rørvika i lett yr.

DAG 11 & 12

De neste dagene gikk unna på veien hjem, med en overnatting i Trondheim underveis.

Tusen takk for all nord-norsk gjestfrihet, tusen takk for alle de fine opplevelsene vi har hatt og tusen takk for alle de fine inntrykkene vi sitter igjen med.

AE

Tusen takk for oss Lofoten – vi kommer garantert tilbake!